Multitasken met matcha!

on
zaterdag 9 juli 2016
Hallo!

Er zijn zo van die dingen waarvan je weet dat ze héél gezond zijn, maar waar je toch je neus voor optrekt. 
Oorspronkelijk had ik dat met groene thee. Veel te bitter en "raar" van smaak.
Ok, het zit boordevol antioxidanten, het zou een goed alternatief voor caffeine zijn (euhm...?) en je immuunsysteem zou je dankbaar zijn als je er dagelijks van drinkt. 
Allemaal goed en wel, maar ik vond groene thee gewoon niet lekker.

Tot ik eens in Japan kwam, en daar een kopje matcha voorgeschoteld kreeg bij een lunch ofzo. Dat smaakte ineens helemaal anders, smakelijk enzo...

Lag het aan de setting? Of eerder aan het punctuele ritueel dat Japanners volgen om thee klaar te maken?
Waarschijnlijk aan beiden, maar dat maakt niet uit want ik was ineens verkocht!

Ik dronk er regelmatig matcha, en was vooral gefascineerd door de massa produkten met matcha-smaak. Ik geloof dat je er gewoon àlles in green tea-variant kon krijgen, tot tandpasta toe. De tandpasta heb ik aan me laten voorbij gaan, maar waar ik wel van proefde waren vele koekjes en dessertjes met matcha smaak.
Macarons, dorayaki (een soort klein, dubbel pannenkoekje met vulling), mochi, "gewone" éclairs met matcha vulling, matcha latté's en vooral matcha ijs... Nog steeds heimwee naar dat laatste! Je kan het hier soms wel vinden, maar da's meestal vanille ijs met matcha erdoor en zooooo niet hetzelfde. 

Af en toe maakte ik granola met groene thee uit theezakjes, maar ik merkte dat de smaak snel verloren gaat. Dus probeerde ik het eens met matcha poeder, maar daar smaakte ik nog amper iets van nadat de granola gebakken en afgekoeld was. Matcha poeder is ook best aan de prijzige kant, dus zag ik het niet zitten om grote hoeveelheden te verspillen tijdens nieuwe testjes. Daarom experimenteerde ik met een raw variant, en dat draaide dus prima uit!
Ik gebruik deze grawnola bij het ontbijt, als topping op smoothie's, of op ijsjes, of ik eet het gewoon zo uit het potje als tussendoortje. 
Er zitten alleen maar gezonde dingen in hé, dus dat kan.

Dit heb je nodig om de grawnola te maken:

  • 1 cup ontpitte dadels
  • 1/2 cup pecannoten, ongezouten. Of walnoten.
  • 1/2 cup havermoutvlokken
  • 1/2 cup moerbeitjes
  • 2-3 tl matchapoeder
  • 2 el kokoschips
  • 2 el gebroken lijnzaad
  • 2 el pompoenpitjes
  • beetje zeezout
  

En zo maak je het:
  • Doe alles -behalve de dadels en moerbeitjes- in de foodprocessor en mix semi-fijn.
  • Laat de machine draaien en voeg afwisselend schepjes moerbeien en dadels toe.
  • Dat is het zo wat, eigenlijk. Je kan nog een beetje de granola-look faken door kleine clustertjes te kneden van het mengsel. Stop in een glazen pot en bewaar in de koelkast. 


Ik hou van smootiebowls omdat er dan nog wat te knabbelen valt. Gewoon een smoothie drink ik meestal veel te snel op en dan krijg ik brainfreeze. Smoothiebowl zijn ook extra lekker omdat je er een heleboel toppings kan opdoen, en ik krijg daardoor een beetje een haha-ik-eet-gewoon-een-ijsje-als-ontbijt-gevoel. 

Maak gewoon je favoriete smoothie, maar met iets minder vloeistof. Mijn favoriete is bevroren aarbei en banaan, met een flink stuk gember, bloedappelsiensap en amandelmelk. Plus extra besjes, kokos en granaatappelpoeder...


Smakelijk!
En onder het motto "Als je dan toch bezig bent...", oftewel "Als je dan toch matcha poeder in huis hebt...": nog een receptje, voor een gezichtsmasker op basis van matcha en kaolin klei!

Groene thee blijkt ook voor de huid zeer weldadig te zijn... Het helpt de huid zuiveren, dus prima om acné en andere huiduitslag mee te lijf te gaan. Matcha bevat stoffen die een positief effect op de elasticiteit van de huid, en ze filteren ook UV-straling en werken zo effectief tegen huidveroudering. 

Ik mengde matcha poeder met kaolin klei en aloe vera gel, allebei basic grondstoffen in gezichtsmaskers. 
Kaolin klei zuivert de huid en heeft een vernauwend effect op de poriën, aloe vera gel is dé vochtinbrenger bij uitstek en voelt lekker fris aan. Ik gebruikte ook een beetje havermoutmelk, omwille van de kalmerende eigenschappen van havermout...

Voor één royaal masker heb je nodig:
  • 1 el witte kaolin klei
  • 1 tl matcha poeder, te vinden bij de meeste natuurwinkels en Aziatische supermarkten
  • 1 tl aloe vera gel, ik vond deze gewoon bij de Di.
  • 1 à 2 tl havermoutmelk (of amandelmelk ofzo)
  • Meng alles met een paar druppeltjes havermoutmelk, en voeg voorzichtig meer melk toe tot je een dik papje krijgt dat niet té lopend is.
  • Breng aan op je gezicht en hals, en laat zo'n 20 à 30 minuten inwerken. Spoel af met lauw water.



Groene thee maken en drinken doe ik nog steeds niet, maar ik geloof dat ik de voordelen ervan op deze manieren ook wel binnen krijg!

xF.

Be First to Post Comment !
Een reactie posten