Dubbele chocolademoussetaart met avocado en notenboter.

on
zaterdag 2 juli 2016

Hallo!

Ik beloofde in een vorige post al het recept voor deze dubbele chocolademoussetaart, op basis van avocado. Ik bak graag taart, gewoon het "doen" en uittesten van een taart vind ik de max.
Dan zie ik een taart zo voor me, en vlooi ik uit hoe ik het ga maken en ga opmaken. En welke van mijn reeds getest & goedgekeurde recepten ik kan combineren met iets nieuws en spannender.



Het ding met taart is: ik eet het niet persé graag altijd. Zo 'n keer één stukje, om het slagen of mislukken van een experimentje te checken, dat wel... Maar de rest geef ik weg, of probeer ik aan mijn kind en lief te slijten.
Het is omdat ik niet zo van heel zoet hou, en omdat ik liever niet teveel suiker eet. En omdat ik niet hou van "warm geweest" fruit, dat doet mij denken aan jaren '80 taarten van sponzige biscuit met lagen slagroom en fruitkledders.
En kerststronken enzo.

Waar ik wel van hou is van raw taarten, van chocolade en van avocado's!
Ik zou kunnen leven op avocado's. Ik las eens ergens dat je dus daadwerkelijk kàn leven op avocado's zonder voedingstekorten te krijgen op termijn. Helaas zijn avocado's van die sneaky motherf***rs die eerst een week keihard liggen te zijn en dan ineens allemaal gelijk beslissen om overrijp te worden.
Snel handelen moet je doen dan, en zo kwam deze taart tot stand eigenlijk. Vier avocado's eet je niet zomaar uit 't vuistje...

Voor de gebakken taartlaag gebruikte ik een recept uit één van mijn boeken, een smeuiige vegan moddertaart, echt iets simpels. En voor de mousselaag baseerde ik me op verschillende raw chocomousse recepten met wat extraatjes, zoals de notenboter en agar agar.  Wat mij betreft tamelijk fail proof, en lékker, oooooooh zo lekker!
(de eerste keer dat ik ze maakte at ik ze bijna helemaal zelf op)

Dit heb je nodig voor een taart voor 8 personen:

voor de taart:

  • een springvorm van 20cm diameter
  • 1+1/4 cup bloem
  • 3/4 cup kokosbloesem- of rietsuiker
  • 1/3 cup cacaopoeder
  • 1 tl baking soda
  • 1/2 tl himalayazout
  • 1 cup lauw water
  • 1/3 cup druivepitolie 
  • 1 tl appelciderazijn
  • 1 tl vanille extract
voor de mousse:

  • 4 rijpe avocado's
  • 250 gr donkere chocolade, 70% cacaogehalte
  • 1/3 cup cacaopoeder
  • 1/4 cup ahornsiroop
  • 1/2 cup notenboter*, ik gebruikte cashewboter maar je kan ook pinda- of amandelboter gebruiken
  • 2 el kokosolie
  • 1 tl vanille extract
  • 1/2 tl himalayazout
  • 2 tl agar agar poeder 
  • een strook flexibel plastic**, een placemat ofzo bijvoorbeeld.
  • fruit en nootjes voor decoratie
Zo maak je het!

  • Verwarm de oven voor op 180°C en bekleed de springvorm met bakpapier.
  • Zeef de bloem met het cacaopoeder, zout en baking soda boven een kom, en meng er de suiker door.
  • Meng in een groot glas het lauwe water, de druivepitolie, de appelciderzaijn en het vanille extract en giet al roerend bij de droge ingredienten in de kom. Roer het beslag glad, zonder brokjes en werk snel want de appelciderazijn en baking soda veroorzaken een bubbelende reactie. 
      
            
     
  • Doe het taartbeslag in de springvorm, laat hem een paar keer hard op je werkvlak vallen om luchtbelletjes te verwijderen en bak 35 à 40 minuten. Check of de taart gaar is door met een prikkertje in het midden van de taart te prikken, als het er schoon uitkomt is de taart klaar. Anders laat je ze nog even verder bakken en check opnieuw om de 4-5 minuten. 
  • Haal de taart uit de oven, en laat 20 tot 30 minuten afkoelen in de vorm. Open daarna de vorm, verwijder het bakpapier langs de rand, en laat de taart helemaal afkoelen. Mocht je taart uit de oven gekomen zijn met een bultje in het midden, kan je ze eventeel gelijk snijden door een lang mes horizontaal tot het midden van de taart te steken, en ze al draaiend de bult bij te snijden. Zo kan je ook al es proeven! 
  • Als de taart helemaal is afgekoeld sluit je de springvorm opnieuw, en stop je het stuk flexibel plastic tot helemaal onder aan de bodem, zodat je een hoge opstaande rand krijgt. Ik knipte een placemat horizontaal in twee, dus had twee stukken plastic, en die zette ik met klemmetjes vast voor de zekerheid. 
  • Zet de taartvorm opzij, maak je werkvlak zo leeg mogelijk en haal je foodprocessor boven. (of een grote mengkom en een staafmixer) Vanaf nu moet je even een paar dingen tegelijk doen en snel werken! (daarom zijn er ook geen foto's bij deze stappen, er is gewoon geen tijd daarvoor)
  • Zet een pannetje au bain marie op met de chocolade en de kokosolie.
  • Meet de notenboter, ahornsiroop, cacaopoeder, vanille en zout af en zet alles klaar in kommetjes. Zet ook alvast het fruit en nootjes dat je als decoratie wil gebruiken klaar.
  • Doe al de avocado's in stukjes, en mix ze glad. Schraap de randen af als dat nodig is en mix in fases. Doe de notenboter, ahornsiroop, vanille, cacao en zout bij het avocadomengsel en mix tot een homogeen geheel.
  • Doe het agar agar poeder met 2 el water in een klein hittebestendig bekertje en hou bij de hand.
  • Wanneer de chocolade gesmolten is haal je het pannetje uit de au bain marie pan en zet je het bekertje met agar agar poeder en water erin. Giet de chocolade bij het avocadomengsel in de foodprocessor, mix alles goed door elkaar.
  • Roer ondertussen met een kleine spatel in het agar agar-bekertje tot het poeder helemaal opgelost is. 
  • Laat de foodprocessor rustig draaien, en giet langs bovenaf het agar agar-papje in de machine, alles moet goed gemengd zijn, maar laat de machine niet té lang draaien want de agar agar begint op te stijven zodra de temperatuur daalt.
  • Pak je taartvorm bij de hand, en een grote spatel, en giet de chocomousse bovenop de taart. Werk snel, en strijk de bovenkant glad met de spatel.
  • Decoreer snel, druk het fruit een klein beetje in de chocomousse, en zet de taart in de koelkast. 
  • Na een uur of vier kun je de springvorm openen, de plastic rand komt vanzelf los!
  • Haal het bakpapier van de bodem af en zet op een bord. Snijden door de chocomousse is echt plezant! 
Geniet van deze ultieme, guiltfree, vegan, dubbele chocoBOM!

xF.


* Notenboter kan je kopen, maar ook makkelijk zelf maken. Neem minimum 1 cup van je favoriete noot, en doe ze in de foodprocessor en laat op hoge snelheid draaien. Dat is het in feite. Laat draaien tot de noten van stukjes naar poeder veranderen, voeg eventueel wat zout toe, en laat nog verder draaien tot een gladde boter. Het kan wel even duren, tien minuten of twintig minuten, hangt een beetje van je machine af ook. Het idee is dat door de warmte van het draaien de olie in de noten op een bepaald moment "breekt", en er zo een bindmiddel ontstaat dat de noten tot boter maakt. Mocht het niet lukken---> een theelepeltje kokosolie doet wonderen!

** Je kan hoogstwaarschijnlijk speciale plastic stroken kopen hiervoor, maar ik ben ze nog nergens tegengekomen in ieder geval en eigenlijk hoeft dat ook niet. Ik knipte een oude placemat horizontaal in twee. Kies een soepele placemat, de mijne was er eentje dat ik ooit zelf maakte met zo'n lamineermachine en dat werkte perfect!

En p.s.: er is een schattig plekje in Gent waar je deze taart kan proeven dit weekend, mocht je geen tijd of zin hebben om ze te maken.

Be First to Post Comment !
Een reactie posten