Zijdezachte body conditioner.

on
zondag 12 juni 2016
Hallo!

Vaak krijg ik de vraag of dat niet ongelofelijk veel tijd en geld kost, zo zelf al je cosmetica maken...
Qua tijd is dat nogal een meevaller, vind ik zelf. Omdat veel produkten klaar zijn op amper tien minuten, iets meer complexe nemen wel es een half uur in beslag, maar dat vind ik ook niet om te zeggen "tijdrovend". Ik heb al hobby's gehad waar meer tijd in ging en die minder nuttig waren.
*ahum*
Ik ben er ook wel wat geroutineerd in geworden natuurlijk, en praktischer. 
Een paar jaar terug was het resultaat van een projectje standaard zes vuile mengkommetjes vol was en olie, evenveel spatels en lepels, een vettig spoor tussen microgolf, aanrecht en fornuis, blinkende kaken, een wasbak met een randje gestolde bijenwas en geen goesting om op te kuisen. En een pot heerlijk produkt natuurlijk, daarvoor doen we 't.

Tegenwoordig heb ik lijstjes (owyeah) van welke produkten ik nodig heb, welke die op zijn en aangevuld moeten worden, en van recepten en grondstoffen waar ik mee wil experimenteren (maar geen dingen die ik echt nodig heb ofzo, meer verwennerijen.)
En ik gebruik niet meer kommetjes en spatels dan ik nodig heb, en kan het stort in de keuken tot het minimum beperken.

Dus nee, het kost me niet meer tijd dan naar de winkel gaan om produkten te gaan kopen, gaan rondhangen tussen winkelrekken, 100 labels te lezen, promo's vergelijken, twijfelen en dingen kopen die niet op mijn boodschappenlijst stonden. 
Het leuke is ook: ik maak kleine hoeveelheden, en die gebruik ik ook op. Want de verzameling halfvolle flacons die ver boven houdbaarheidsdatum in mijn badkamerkasten stonden is jaren aan de genante kant geweest, om eerlijk te zijn. 
Plus; je koopt ook al de overbodige verpakkingen niet meer, en geeft je geld niet meer uit aan water, waaruit veel produkten grotendeels bestaan. Ha!

Wat mensen me ook vaak vragen is of het niet enorm veel geld kost, al die grondstoffen enzo. Maar daar zal ik het een volgende keer over hebben...
Waar ik het vandaag vooral over wilde hebben is body lotion!


Ik heb een hekel aan body lotion, en het gebruiken ervan. Ik weet niet waarom, maar ik doe het gewoon niet graag, ik denk dat ik er gewoon te lui voor ben. Al hou ik wel van het effect ervan hoor, achteraf, als het is ingetrokken. Niet van het gedeelte waar je het voelt zitten op je huid, yikes!

Af en toe eentje kopen deed ik wel, maar ze bleven dus gegarandeerd 3/4 vol staan verpieteren achterin mijn badkamerkastje. Zo kocht ik eens een "body conditioner" bij Lush, met een héle lekkere geur, echt niet normaal. Rozen en citrus en geranium enzo. (En parabenen, helaas.) Te gebruiken als een conditioner voor je haar: opsmeren, laten inwerken en weer afspoelen. Het was een heerlijk produkt, maar helaas een beetje on the pricey side voor frequent gebruik. 

Wat er zo anders aan is dan aan gewone body lotion, is de structuur. Een beetje puddingachtig ofzo. Dus deed ik wat research naar samenstellingen voor puddingachtige lotion, maakte een verschrikkelijk mislukte eerste versie (potje Polyfilla, iemand?) en het weekend daarna een eerste geslaagde versie. 

Ik gebruikte deze grondstoffen, alles (ook de vloeistoffen) afgemeten in gram:
(de geuren kan je aanpassen naar je eigen smaak natuurlijk, of weglaten.)

En deze materialen:
  • twee kleine pannetjes
  • een gesteriliseerde glazen pot
  • een hittebestendig schaaltje die over één van de pannetjes past
  • een siliconen spatel
  • een staafmixer
  • een digitale keukenweegschaal
Zo maak je het:
  • Zet de twee pannetjes op het vuur met een bodempje water.
  • Doe de sheaboter, cacaoboter en lamecréme in het schaaltje en zet dit bovenop een van de pannetjes, zodat de boters en emulgator kunnen smelten. 
  • Doe het rozenwater en de glycerine samen in de glazen pot, en zet de pot in het andere pannetje, zodat het rozenwater zachtjes kan doorwarmen. Zorg dat het water niet gaat koken, lichtjes opwarmen is voldoende.
  • Eens de boters beginnen smelten kun je de amandelolie en rozenbottelzaadolie toevoegen, meng zachtjes door tot alles gesmolten en gemengd is.
  • Neem de pot met rozenwater/glycerine mengsel uit het pannetje, en giet zachtjes bij het boters/olie mengsel, roer met je spatel tot een homogeen mengsel. Je zal zien dat het meteen wit zal worden en zal indikken.
  • Verwarm alles samen goed door en neem de schaal voorzichtig van het pannetje af, laat vijf minuutjes afkoelen.
  • Giet dan het mengsel over in de glazen pot, en zet die tien minuten in de koelkast. Als de temperatuur van het mengsel wat gedaald is kun je het opmixen tot pudding. Plaats de mixer in de pot en mix eerst zachtjes door, je zal zien hoe de vloeistof indikt tot lotion. Mix en koel afwisselend, afhankelijk van de temperatuur van je omgeving en de warmte die je mixer maakt moet je soms twee of drie keer mixen/koelen/mixen/koelen... Voeg tussen twee mixbeurten de druppeltjes etherische olie toe.



Ik gebruikte deze conditioner zoals ik hierboven beschreef, maar je kan 'm ook gewoon als body lotion gebruiken en niet afspoelen. 
Mijn huid was echt zijde-zijdezacht achteraf, en de geur leek wel een beetje op dat heerlijke Lush-produkt maar toch niet helemaal. Ik vulde een pot van zo'n 150ml met dit recept, waar na drie volledige body-condition-beurten iets minder dan de helft van over is... Bewaarmiddel gebruikte ik niet, dus ik ga 'm snel opmaken.
Net als bij mijn andere produkten zit ik niet met mijn vingers in de pot, enkel met een schoon lepeltje, en ik zorg dat er geen water in komt. 

Nu ik de structuur op punt heb ga ik voor een tweede -euh, derde- versie als deze op is. Met iets meer actieve stoffen, zoals zijdeproteine of misschien wel parelpoeder... Hmmmm...
Keep u posted!


xF.

p.s.: Als je zin hebt om deze body conditioner te maken maar nog vragen hebt, laat gerust een comment achter! 
3 opmerkingen on "Zijdezachte body conditioner. "
  1. Kan je deze bodycream dus ook als haarconditioner gebruiken? Breng je deze dan aan voor het wassen van het haar of echt als conditioner na het wassen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Marijke!

      Ik denk dat deze wat te ''rijk'' is voor het haar, Het boter- en oliegehalte is vrij hoog en het percentage glycerine zou je haar wel eens plakkerig kunnen maken... Ik heb al een paar experimentjes voor haarconditioner achter de rug maar er was tot nu toe nog niks bij waar ik echt tevreden mee was... Wordt wel vervolgd! xF.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen