Multitasken met havermout. (deel 1)

on
donderdag 30 juni 2016
Hallo hallo!

Het bloggen stond hier even op een lager pitje. Er werd niet minder gebakken of gekookt en aan experimentjes gedaan dan gewoonlijk, maar soms steken er wat minder leuke dingen de kop op.
Zoals nieuw werk moeten zoeken, of je camera lompweg in een schaal warme olie laten vallen.
Of experimentjes die gewoon ronduit mislukken. Ik heb zeep die op frikandon lijkt, zeep die stinkt naar ik-weet-niet-wat, zeep die niet eens zeep wilde worden en conditioner goed voor een instant coiffure Kurt Cobain. Niks om mee uit te pakken dus.

Maar ondertussen maakte ik ook een killer vegan chocolademoussetaart (recept volgt!), gezichtsreinigers met witte klei en deze zalig zachte créme op basis van zelfgemaakte havermelk, waar ik echt blij mee ben!



Vandaag dus opnieuw een dubbelreceptje, eentje voor havermelk en eentje voor een ultra verzorgende, zachte bodycréme...
Mijn liefde voor havermout is groot. Punt.

Koemelk gebruik ik al lang niet meer. Ik ben er een beetje vies van geworden na het zien van een filmpje over hoe de uiers van koeien aan melkmachines eraan toe zijn, en wat voor prut er allemaal mee de melk ingaat. Ik zal u de details en de link naar het fimpje in kwestie besparen.
Je kan hoe langer hoe meer lekkere plantaardige melken kopen natuurlijk, maar de lekkerste zijn vaak ook niet meer zo heel gezond. Als je een beetje let op je suikerconsumptie bijvoorbeeld...

Zelf plantaardige melken maken is vrij eenvoudig, je hebt er niet echt specifiek of duur materiaal voor nodig en je kan zoveel of weinig smaakjes toevoegen als je wil. Je moet alleen wat plannen, als je notenmelk maakt bijvoorbeeld, dat je de noten op tijd in de week zet en dat je daadwerkelijk thuis en wakker bent als ze eruit moeten. *ahum*
Ik maakte al verschillende notenmelkjes, rijstmelk en havermelk. Cashewmelk is met stip mijn favoriet, maar meestal maak ik havermelk, want snel en goedkoop. Laat je niet afschrikken door het aantal stappen van het "recept", het is welgeteld een kwartier werk!

Voor de havermelk heb je nodig:

  • 1 deel havervlokken
  • 3 delen water (gefilterd of gekookt en afgekoeld)
  • ahornsiroop, naar smaak
  • beetje zout, naar smaak
  • een staafmixer of blender
  • een zeef
  • een kaasdoek of schone keukenhanddoek
Zo maak je ze:

  • Doe de havervlokken in een bokaal en zet ze onder water, laat 20 minuten tot 1 uur weken. Zo worden ze zacht en makkelijker te mixen, maar ook beter verteerbaar. 

  • Na het weken doe je ze in de zeef, en spoel je ze met koud water om het slijm te verwijderen. (Ja, haverslijm is een ding, niet over nadenken.)

  • Giet de vlokken in de blender met de 3 delen gefilterd water en mix ze fijn. Ik doe dat in een glazen pot met staafmixer want ik heb eigenlijk geen blender, werkt prima. Mix tot kleine stukjes, héél fijn hoeven ze niet te zijn. Neem een kom, waarop je de zeef legt, en daarin je kaasdoek of handdoek. Giet de haverpulp erin en laat zoveel mogelijk melk door de zeef sijpelen.

  • Knijp de rest van de pulp zoveel mogelijk, maar zachtjes uit boven de zeef. Je zal merken dat er een romig residu op je handen komt te zitten, en dat ze heel zacht zijn nadat je ze wast. Hier ligt de basis van havermoutzalven en lotions! 

  • Et voila, een kommetje basic havermelk! Als je de créme wilt maken, hou dan een glas van de melk in deze "staat" opzij. Roer even goed door voor je giet. 

  • Mix de rest van de melk nog es goed door met 1 à 2 el ahornsiroop, en 1/4 tl zout. Je kan ook honing gebruiken, of vanille en specerijen zoals kaneel of kardemom. Wat je maar wilt eigenlijk... Giet over in een flesje, en schud een keer goed voor elke keer dat je ze gebruikt. De melk is zo'n 5 à 6 dagen houdbaar in de koelkast. De rest van de pulp gebruik ik in smoothies, of in gezichtsmaskers, met honing en citroensap. Niet weggooien dus!


Nu, over de havermelkcréme... Haver heeft een kalmerende en heilzame werking op probleemhuidjes. Jeuk, rode vlekken, eczeem, droge plekken, psoriasis en acné zijn allemaal huidkwaaltjes die met haver kunnen worden aangepakt.
Haver bevat ook natuurlijke saponines, die vrijkomen door de vlokken te weken in water, en die hebben een reinigend en soothing effect. Ze leggen een dun laagje op de huid, dat het vocht zou vasthouden en zijdezacht aanvoelt. 
Ik gebruikte de havermelk in deze créme als waterbasis, en voor de oliebasis gebruikte ik gewoon amandelolie en cacaoboter. Ik gebruikte geen geuren, want ik hou wel van de geur van havermout en cacaoboter. Ik kon het op de laatste knip toch niet laten een paar actieve stoffen toe te voegen, maar de créme is even effectief zonder. Parelpoeder en vloeibare zijde heeft niet iedereen standaard in huis waarschijnlijk? (nochtans de moeite om bij de hand te hebben!)

Voor een pot créme van ongeveer 250ml heb je nodig:
Eventueel:
Je maakt de créme in enkele eenvoudige stappen:
  • Zet een lage pan met zo'n 2cm water op een laag vuur. Weeg de olie, boter en emulgator af. Breng over in een hittebestendige maatbeker.



  •  Weeg en meet de glycerine en havermelk af. Doe ze in een hittebestendige maatbeker. Zet de maatbekers samen in de pan, en wacht tot alle boter en olie gesmolten is. Laat de melkbeker gewoon mee warmen terwijl de boter en olie smelten, zodat ze quasi op dezelfde temperatuur komen. Het water mag sudderen, maar let op dat het niet gaat koken. 


  •  Zodra de olie en boter gesmolten zijn giet je de melkbeker erbij en warm je het geheel samen nog even roerend door. Een minuutje ofzo.


  •  Haal de beker uit de pan, en laat een tiental minuten afkoelen, in de koelkast. Je zal zien dat het mengsel langs de randen al is gaan opstijven. Als de temperatuur van het mengsel wat gedaald is kun je het opmixen tot luchtige créme. Stop je staafmixer in de pot en mix eerst zachtjes door, je zal zien hoe de vloeistof indikt tot créme. Mix en koel afwisselend, afhankelijk van de temperatuur van je omgeving en de warmte die je mixer maakt moet je soms twee of drie keer mixen/koelen/mixen/koelen... 




  • Voeg tussen twee mixbeurten door eventueel je essentiele olie of actieve stoffen toe. Deze stoffen       wilde ik eigenlijk in een tweede versie van deze bodyconditioner gebruiken, maar ik had geen  geduld dus gebruikte ze alvast in deze créme. 




    • Breng de créme met een schone spatel over in een pompflesje, of een pot met brede opening. Zonder bewaarmiddel blijft deze créme ongeveer twee weken goed, in de koelkast wat langer. Net zoals bij alle andere homemade produkten gebruik ik spatels en lepeltjes om créme uit het potje te scheppen, om zoveel mogelijk bacterie-import te voorkomen.


    Ik heb de créme ondertussen al een paar keer gebruikt, hij is dus superzacht en niet vet om aan te brengen. Trekt snel in en plakt niet, heeft een subtiele haver/witte chocoladegeur en maakt mijn vel héél glad en zacht. Ik heb geen probleemhuid, maar wel een paar droge plekjes op mijn benen. Na een paar keer smeren merk ik niet echt veel verschil, maar ik hou ze in de gaten op langere termijn!
    Oh oh, en stel nu dat de zon binnenkort zou beginnen schijnen hé, dan kan je deze créme uit de koelkast als verkoelende en restoratieve aftersun gebruiken! Dat zou nog eens wat zijn toch? 
    *wink*

    xF. 


    2 opmerkingen on "Multitasken met havermout. (deel 1)"
    1. Ik ben geen crème fan, maar wel een havermoutfan die op zoek is naar een betaalbare melkvervanger voor bij ontbijt. Die havermoutmelk wil ik dus wel eens proberen maken!

      BeantwoordenVerwijderen