Multitasken met gember en appelsienen.

on
dinsdag 7 juni 2016
Hey!

Dikwijls zijn de dingen die ik het liefst ruik ook de dingen die ik het liefste eet. Dat is echt simpel bij mij, nl.:

  • gember
  • citroen
  • amandel
  • kokos
  • rood fruit
  • havermout (ja,ik ruik dat graag.)
Met uitzondering van bloemen natuurlijk.

Ik zou er niet mee inzitten om voor de rest van mijn dagen grotendeels op die dingen te leven, en ik zou het niet erg vinden moest alles daar naar ruiken ook.
Zo komt het dat ik dikwijls eens een "dubbelreceptje" maak. Dat ik bezig ben met iets te eten klaarmaken en dat ik dat dan zo lekker vind ruiken dat ik een badkamerproduktje met dezelfde geur ineen draai.
't Is niet zo dat ik vind dat mijn ontbijt moet matchen met mijn doucheprodukt ofzo hoor, 't is meer onder het motto "Als ge dan toch bezig zijt met gember raspen/ cacaoboter smelten/ havervlokken fijnmalen/ ..."
En het valt soms voor dat ik een ingredient specifiek in huis haal voor een recept, en dan vlooi ik uit wat je er nog allemaal mee kunt. Want ik heb dat niet graag, van die dingen die je koopt en één keer gebruikt en die dan staan te zieltogen in uw kast tot ze over datum zijn.
Toevallig hebben veel van de dingen die ik eet ook goeie eigenschappen voor de huid, dus waarom niet?

Vandaag dus een eerste dubbelreceptje!
Een granola en matching bodyscrub met appelsienzest en gember.
Meestal ontbijt ik met een smoothie van plantaardige melk, gember, vers citrussap, amandelen en bevroren aarbei, maar een paar keer per week overslaap ik mij en dan eet ik gewoon granola want daar is geen werk aan.
Ik heb mijn granola's graag pittig en niet te zoet, met verschillende smaken en zonder rozijnen. Mijn scrubs heb ik graag zacht, op basis van suiker en amandelolie, en met een verkwikkend geurtje. En met niet teveel werk en kosten aan, liefst. Het gaat tenslotte toch snel door het afvoerputje hé?

Voor de granola heb je nodig:

  • 2 cups havermoutvlokken
  • 1/2 cup zonnebloempitten
  • 2/3 cup amandelen, gehakt
  • 1/2 cup kokoschips
  • 2 el sesamzaadjes (eventueel)
  • 2 el hennepzaadjes (eventueel)
  • 1 el gemberpoeder
  • 1 tl kaneelpoeder
  • 1/2 tl zeezout of Himalayazout
  • schil van 1 appelsien
  • 3 el kokosolie
  • 3 el ahornsiroop


 Zo maak je de granola:

  • Verwarm de oven voor op 130°C en leg bakpapier of een siliconen bakvel op een bakplaat.
  • Schil de appelsien met een dunschiller, zo schil je vooral het oranje gedeelte van de schil en niet het witte, dat smaakt nogal bitter en vind dat persoonlijk niet zo lekker. Snij of knip de schillen in fijne reepjes.
  • Doe de havervlokken, zonnebloempitten, amandelen, kokoschips, gember, kaneel, appelsienschil en zout in een grote kom en meng alles door elkaar.
  • Smelt de kokosolie in de microgolf en roer er de ahornsiroop door. Giet bij de rest van de ingredienten en meng goed door, zodat alles bedekt is met een laagje kokosolie. Zo krijg je lekker crunchy granola.
  • Verdeel alles in een egale laag over de bakplaat en zet 30 minuten in de oven.
  • Eens gebakken en afgekoeld kun je er eventueel de sesam- en hennepzaadjes nog door mengen.



Voor de scrub heb je nodig:

  • 1 cup ruwe rietsuiker
  • 1/4 cup amandelolie
  • 1 appelsien
  • stuk gember van +/- 7cm
  • 10 druppels bergamot etherische olie (optie)
  • 2 druppels kaneel etherische olie (optie)
Zo maak je het:

  • Rasp de schil van de appelsien met een fijne rasp.
  • Schil het stuk gember en rasp het ook fijn.
  • Meng de gember en schil door de rietsuiker.
  • Meng de amandelolie door het suikermengsel.
  • Voeg eventueel de etherische olie toe. 



De scrub werkt net zo goed zonder de etherische olie, maar de geuren zijn wel een verkwikkend extraatje! De suiker boent je huid glad en vrij van dode huidcellen en de amandelolie legt een verzachtend laagje. Gember en appelsien hebben beiden opwekkende geuren, dus ideaal voor wakker worden op een suffe ochtend. En om lekker fris te ruiken naar appelsientjes met een vleugje exotique achteraf!
Je kan 'm ook gebruiken voor je gezicht, maar dan zou ik de kaneelolie wel achterwege laten. Sommige huidjes kunnen hier allergisch op reageren en kaneel kan irritant zijn voor de ogen...

Heb jij een favoriet ontbijt of drankje of gerecht dat je graag in badkamerversie zou willen gebruiken? Tips en hints zijn altijd welkom... :)

xF.



3 opmerkingen on "Multitasken met gember en appelsienen."