Honey,I blew up the Oreo's.

on
maandag 23 mei 2016
Hey!


Afgelopen weekend had ik zin in bakken en chocolade, waarschijnlijk omdat het mottig weer was en ik verder geen plannen had. En goesting in chocolade. We gingen zaterdag een nieuwe oven kopen in Ikea, en ik kocht er ook een brownie-bakvorm want ik had dat eigenlijk nog niet. En ook van die uitsteekrondjes, die ik al 'k weet niet hoe lang in een groot formaat zoek, maar bon, kleintjes dus.



De nieuwe oven moest nog een kastje op maat krijgen, dus ik bakte nog een laatste keer iets in de oude oven want ik wilde die brownie-bakvorm eens testen wel.
Het werden een soort bananenbrownie's met veel extra chocola en Oreo's. Die had ik gerust in vierkantjes kunnen snijden en zo opeten maar ik wilde die uitsteekrondjes ook een keer gebruiken. Dus ik maakte een soort reuze-Oreo's mét Oreo's en een vulling van kokosboter. Een brownie-sandwich of éénpersoonstaartje zou je 't ook kunnen noemen.

Het is dus met chocolade, weinig suiker en vegan. En gemakkelijk! (echt hoor!)

Voor de Oreo-brownie heb je nodig:


  • 1/2 cup ontpitte dadels
  • 1 cup amandelmelk, of een andere plantaardige melk
  • 1 zeer rijpe banaan,zo een die niemand meer wil opeten
  • beetje zout
  • 1,5 cup zelfrijzend bakmeel
  • 1/2 cup tarwebloem
  • 1/3 cup kokosolie,gesmolten
  • 5 el cacaopoeder
  • 1/4 cup kokosbloesemsuiker, of rietsuiker, of bruine suiker
  • 1,5 tl baking soda
  • 1/2 cup stukjes gehakte zwarte chocolade
  • 4 à 5 Oreo's, de helft in stukken gehakt, de andere helft verkruimeld
  • een brownie-bakvorm van ongeveer 38x26 cm, ik gebruikte deze 
  • een keukenmachine of blender
Voor de kokosboter heb je nodig:

  • 1,5 cup ongezoete kokosschilfers, van die dikke
  • 2 à 3 el amandel- of kokosmelk
  • 1/2 tl vanille extract
  • 2 el poedersuiker (da's een optie!) 
  • een keukenmachine met S-vormig mes
Zo maak je het:

  • Verwarm de oven voor op 180°C en leg een stuk bakpapier in je bakvorm. Je kan hem ook invetten maar ik doe dat niet graag want daar blijft gegarandeerd toch vanalles aan plakken.
  • Doe de dadels in de keukenmachine of blender, samen met de amandelmelk, de banaan en een beetje zout en mix tot je een semi-glad papje hebt.
  • Smelt ondertussen de kokosolie in de microgolf en eens die vloeibaar is kiep je ze bij het dadelmengsel en mix je ze even mee tot ze is opgenomen.
  • Zeef het bakmeel en tarwebloem boven een kom, samen met de baking soda en de cacao en roer er ook de suiker door.
  • Voeg het dadelmengsel bij de droge ingredienten, en meng goed door met een rubber spatel. Het deeg zou dik en stevig moeten zijn, maar als het echt moeilijk mengt kun je nog een beetje amandelmelk toevoegen eventueel.
  • Schep het deeg uit over de bakvorm, en probeer het zo gelijk mogelijk te verdelen. Strijk het deeg wat glad met de spatel, en strooi er de stukjes chocolade over. Bestrooi daarna met de Oreo's. Bestrooi de ene helft van de bakvorm met grote stukken, en de andere met kleinere kruimels. De helft met de kruimels gebruik je straks als onderste laagje van het Oreo-taartje, zo kan je ze makkelijker stapelen.
  • Zet 20 à 25 minuten in de oven. 
  • Check na 20 minuten even door met een tandenstoker in het midden van de brownie te prikken, als er niet al teveel deeg aan de tandenstoker blijft plakken is het klaar! Ik hou zelf eigenlijk wel van taart die ''slightly underbaked" is, dus ik heb ze er al na 20 minuten uitgehaald.
  • Laat hé-le-maal afkoelen!
Maak ondertussen alvast de kokosbotervulling:

  • Doe de kokosschilfers in de keukenmachine en hak/mix op hoge snelheid. Meer hoef je niet te doen, gewoon de machine laten draaien tot de schilfers vanzelf in een crémige boter veranderen. Het kan wel even duren, en je zal af en toe de kokos van de randen moeten schrapen. Door de warmte die de machine maakt zal na enkele minuten de olie in de kokosschilfers ''breken'' en zal je de structuur zien veranderen. 
  • Zodra je wat schot in de zaak ziet komen kan je de vanille, de poedersuiker en kleine scheutjes van de melk toevoegen, na een paar minuten is de boter klaar.

Eens de brownie helemaal is afgekoeld kun je er rondjes uitsteken -of vierkantjes van snijden, maakt niet uit- en stapeltjes van maken met een laagje kokosboter tussenin gesmeerd... Voila!
Laat het u smaken, Inge!
:)
Over calorie- en voedingswaarden weet ik eerlijk gezegd niks, dus daar kan ik niks over vertellen. Ik bak naar mijn smaak ( meestal met veel citroenen,noten en kokos) en liefst met zo weinig mogelijk dier en suiker. Al leggen onze kippen wel geweldige eieren die ook op moeten af en toe.  Ik ben geen veganist, ik hou toevallig heel veel van vegan voedsel. Om maar te zeggen dat dit geen strikt veganistische blog zal worden!

xFia














Be First to Post Comment !
Een reactie posten