Hallo,welkom, en een eerste recept!

on
zondag 22 mei 2016
Ok.


Hallo!



De allereerste post op "Mischief. Mayhem. Crafts."! 



Ik heb heel lang getwijfeld of ik wel wilde gaan bloggen want er zijn al zoveel blogs en ik heb een beetje het gevoel dat het misschien niet heel erg boeiend is wat ik te vertellen of tonen heb.

Soit.

Toen ik er aan uit was dat ik het eigenlijk wel wilde proberen kwam er nog het praktische gedeelte. Want ik ben niet echt onhandig ofzo, maar digitaal toch eerder aan de rampzalige kant. Gelukkig is er hier een tiener in huis. (fieuw.)

"Mischief. Mayhem. Crafts." zou een visueel dagboek moeten worden van wat me zoal bezig houdt in m'n vrije tijd. Ik breng veel tijd in de keuken door, en (een deel) van wat ik bij elkaar bak, mix, smelt en bekokstoof wil ik hier graag delen. 

Wat je hier hoogstwaarschijnlijk mag verwachten zijn veel (vegan) desserts en taartjes, recepten voor verzorgingsprodukten en hier en daar een naaiprojectje sluit ik eigenlijk ook niet uit...
Bij deze is de kop eraf, en deel ik een eerste recept. Voor een smoothie.

Een douche smoothie nog wel! Heeft eigenlijk totaal niks met een smoothie te maken,behalve het uitzicht misschien? Ik hou van smoothies, eten en drinken tegelijk enzo. Handig. Een douche smoothie is eigenlijk wassen en insmeren tegelijk. Dus ook handig!

Vlak na nieuwjaar was ik in Maastricht,tijdens de solden. Bleek de lokale Lush daar mijn allerlievelingszeep aan -50% te verkopen, dus ik kocht een véél te groot stuk.

Ook al gebruik ik de zeep dagelijks (ik gebruik geen douchegels meer) en leg ik kleinere stukjes tussen mijn lingerie en kousen enzo, ik heb er nog steeds een superdik groot stuk van over en daar moest ''iets'' mee gebeuren.

Een douche smoothie dus! Een romige, reinigende, balsemende massa die op slagroom lijkt en gemaakt is van je favoriete zeep en voornamelijk kokosolie.

Makkelijk te maken trouwens, pluspuntje.







Wat heb je nodig?

  • 50 gr zeep. Ik gebruikte ''Rock Star'' van Lush,een roze zeep die naar snoepjes ruikt. (want mijn voorkeuren voor kleuren en geuren zijn consequent kinderachtig). Maar het kan met om 't even welke zeep je voorhanden hebt of het lekkerste vind natuurlijk.
  • 100 gr kokosolie
  • 75 ml amandelolie (je kan ook olijfolie gebruiken maar ik had meer amandel- dan olijfolie in huis.)
  •  2x 50ml water
  • een staafmixer
  • een elektrische klopper
  • een fijne rasp
  • een mengkom
  • een au bain marie pot + vuurvaste schaal



Zo maak je het:

  • Zet een pot water op het vuur en doe de kokosolie in een vuurvaste schaal. Zet de schaal bovenop de pot water en smelt zo de kokosolie tot ze vloeibaar is. Je kan het ook in de microgolfoven doen, met intervals van 10 seconden ofzo maar ik vind dat eigenlijk minder praktisch. 
  • Rasp ondertussen de zeep fijn.
  • Als de kokosolie gesmolten neem je de schaal (warm!!!) van het vuur af en roer je de amandelolie erdoor. 
  • Doe het zeepraspsel bij de olie in de schaal, en roer goed door, tot alle zeep met olie bedekt is. 't Ziet er niet echt uit maar dat doet er niet toe. 
  • Zet je mengsel voor een goeie 30 minuten in de koelkast, het zal afkoelen en een beetje opstijven dan. Na het half uur koelkast ga je er even met de staafmixer door, om grotere stukjes fijner te mixen.
  • Giet eventueel over in een mengkom met hoge rand, om rondvliegende zeepstukjes te voorkomen tijdens het opkloppen!
  • Klop de massa even los op laag tempo, en voeg geleidelijk aan 50ml water toe, terwijl je de klopsnelheid langzaam opdrijft. Je zal het mengsel in volume zien toenemen! Blijf nog een paar minuten op hoge snelheid doorkloppen tot je dikke fluffy klodders krijgt.


Ik ging ervan uit dat het nu wel bruikbaar en klaar was en zette de kom in de koelkast en ging slapen. 's Ochtends was mijn smoothie een beetje steviger geworden doordat de kokosolie weer was gaan opstijven in de koelkast. Dus heb ik het nog eens doorgemixt met de staafmixer, en opnieuw het opklop-gedeelte met 50ml water herhaald, en toen kreeg ik pas echt een fluffy resultaat en opnieuw extra volume! 

Met 50 gram zeep kon ik een pot van 350ml vullen...

Ondertussen heb ik het al elke dag gebruikt, en het is gewoon een handig 2-in-1 produkt. Je bent gewassen door de zeep en de kokos- en amandelolie leggen een voedend laagje op je huid, zonder dat je na je bad of douche hebt moeten smeren. 

(ik ben na mijn bad meestal te lui om nog bodymilk te gebruiken.) 



Ik bewaar de pot gewoon in de badkamer, zodat het produkt zacht blijft. Ik gebruik wel een lepeltje zodat ik er niet met natte vingers hoef in te zitten telkens. Werkt ook prima als scheerzeep. Ik ga dat nog maken, zo'n douche smoothie.

En jij?

Als je dit recept getest hebt, hoor ik graag wat je ervan vond!





xFia

Als je nog nooit zelf lichaamsverzorgingprodukten hebt gemaakt maar het graag eens wil proberen,kun je hier enkele basis-weetje lezen.



2 opmerkingen on "Hallo,welkom, en een eerste recept!"
  1. Heerlijk, Fia! Mijn 'na de douche ritueel' voor een fluwelen velleke bestaat ook uit opgeklopte kokos- en amandelolie als cheap ass body butter. Extra nice: de hele dag ruiken naar kokosrotsjes :) Maar dus nieuw geleerd: tijd winnen en zeep erbij, try-out voor de volgende batch!
    Kom maar af met die heerlijke taarten- en koekjesrecepten!

    (Ben ik dan nu uw boogfan #1?)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben je inderdaad! ;) Laat je weten wat je ervan vond? Ik ben in ieder geval verkocht,vooral aan het tijd-uitsparen-gedeelte,hèhè...

      xF.

      Verwijderen